Criticize that

The Second Wife الزوجة الثانية

4 Comments

 

1

In this scene you get to see the corrupt mayor of the village for the first time, the structure of the photo empowers him, for he is in the heart of the photo, with his head higher than all of his followers, you can see the pyramid of authority, and he is right on top of it, which reflects his status in the village.

في هذا المشهد نرى لأول مره العمدة الطاغي، تركيبة الصورة نفسها تعكس سلطته في القرية، فهو في قلب الصورة، و رأسه يعلو على كل تابعيه، بأجسادهم يشكلون هرما، و هو بكل تأكيد في قمته.

2

The only person who is able to stand up to the mayor is his younger brother Aloan, and in this photo you get to see the separation between the two of them, as simply as it can be, one is wearing dark colors, the other lighter colors, the mayor is on the left, while Aloan is on the right, which is for the Arab viewer is the stronger part of the image, as we learn to read from right to left.

الشخص الوحيد الذي يستطيع مواجهة العمدة هو الأخ الأصغر علوان، و في هذه الصورة يمكنك رؤية الفرق ما بين الأثنين بشكل بسيط و واضح، فالعمدة يرتدي ملابس غامقة الألوان، بينما علوان يرتدي ألوان فاتحة، العمدة يقف في الركن الأيسر للصورة، بينما يقف علوان في الركن الأيمن، و هو الموقع الأقوى بالنسبة للمشاهد العربي الذي تعلم منذ الصغر أن يقرأ من اليمين إلى اليسار.

3

You get to see Hafeza from the point of view of Aloan’s wife, you can notice that she literarily looks down on her, for she has given her husband children, while Hafeza is barren, which reflects how Aloan’s wife, and maybe the rest of the village see Hafeza.

في هذه الصورة يمكنك ملاحظة الطريقة التي تنظر بها زوجة علوان إلى حفيظة، على أنها في الموضع الأعلى لأنها منحت زوجها أولادا، بينما حفيظة عاقر، و هو ما يعكس رأى زوجة علوان و ربما بقية القرية عن حفيظة.

4

You may think that Hasan being the right hand of the mayor, and the only guard who can read and write, would give him a higher status and more respect from the mayor, but this scene proves otherwise, for his also assigned the menial jobs that usually a house maid would do, also he is sitting in a place where his head align with the lower steps of the stairs, which is a direct reflection to his social status.

قد تعتقد أن حسان بصفته الذراع اليمنى للعمدة، و الغفير الوحيد الذي يستطيع أن يقرأ و يكتب، قد يمنحه مكانه أعلى، و المزيد من الاحترام، لكن هذا المشهد يثبت لك عكس ذلك، فهو يقوم بالأعمال المنزلية التي تقع غالبا من نصيب الخدم، كما أنه في وضعه هذا يصير رأسه في نفس مستوى أدنى درجات السلم، في إشارة واضحة لمكانته الاجتماعية.

5

In this photo you find the guard is leading the villagers as one would lead cattle, with a stick in hand, all the villagers are bowing their heads, in a sign of complete submission, even though their mass is larger than the guards, but placing the guard at the top of their line robs them of all the power and hands it over to his person.

الغفير يقود الفلاحين كما قد يقود المرء قطيع، حاملا عصا في يده، و كلهم يتبعونه مطرقين رؤوسهم في إشارة واضحة لإذعانهم، و بالرغم من قوة كتلتهم في الصورة، لكن موقعه في رأس العمود يسلبهم كل تلك القوة ليركزها في شخصها.

6

Once again Othman and Aloan are separated, this time the separation is clearer with the bedpost between them, and Aloan’s head is much higher than the rest of them, for he knowledgeable and genuinely care about his brother, while Am Mabrok and Hafeza are superstitious and only care about themselves.

مرة أخرى يفصل المشهد ما بين عثمان و علوان، هذه المرة الفرق أوضح بوضع عمود السرير ما بينهم في الصورة، أيضا علوان يقف في مستوى أعلي منهم، لأنه يتحلى بالمعرفة و إهتمام مخلص لأخيه، بينما عم مبروك و حفيظة يؤمنوا بالخرافات و يسعون نحو مصلحتهم.

7

In this scene you see a decorated cow, being led through the village, while the children walking after it, celebrating and declaring in a cheerful song that tomorrow the cow’s flesh will be sold for 2 piasters, one can not help but compare between the cow sentenced to be slaughter and everyone is celebrating her death, and Fatma being sentenced to a similar fate, forced to marry a man she hates, while all the village would be celebrating her marriage.

في هذا المشهد نرى بقرة مزينة، و الأطفال يركضون وراءها معلنين ببهجة أن ثمن قطعة منها سيكون بقرشين فقط في اليوم التالي، و لا يمكن لنا ألا نربط بين موقف البقرة المحكوم عليها بالموت و موقف فاطمة المحكوم عليها بالزواج من رجل تكرهه، بينما ستحتفل بقية القرية بالزواج.

8

Fatma here is fallowing Am Mabrok, with the same helplessness as sheep being led to slaughter.

فاطمة تتبع عم مبروك إلى موتها هى أيضا.

9

I have to admire Thana Gamil and Salah Mansour’s performance in this scene, for you can see Hafeza’s pain at the idea of sharing her husband with another woman, she is holding on to him with all her power, leaning on him for she depends on his love for her. He on the other hand while he tries to assure her with his words, his body has completely rejected her, and attempting to leave her behind him.

يعجبني كثيرا أداء ثناء جميل و صلاح منصور في هذا المشهد، حيث يمكنك رؤية ألم حفيظة المضطرة لمشاركة زوجها مع امرأة آخرى، و هى تتمسك بزوجها بكل ما تملك من قوى، معتمدة عليه بالكلية، و هو يتركها خلفه بدون النظر إليها، رافضا إياها بكل جسده و محاولا لطمأنتها ببضعة كلمات.

10

After the mayor’s defeat by Fatma, you see him fall from his status at the top of the pyramid to the base, surrounded by the villagers and his followers as if he is entrapped among them.

بعد هزيمة العمدة على يد فاطمة، يسقط العمدة من قمة الهرم كما رأيناه في بداية الفيلم، إلى القاع، محاطا بأهل البلد و حاشيته و كأنه محاصرا بكتلتهم و لا يستطيع الفرار.

11

The mayor is seated in his usual place in the village center, surrounded by slogans on the walls that would be roughly translated to:

  • ” may God bless us with wealth earned by just means”
  • “The truth is worthier to be followed.”

An obvious contradiction between the values that the villagers believe, and what the mayor follows, a sort of prophecies and warnings to whoever disregards God’s laws.

يجلس العمدة في مكانه المعتاد في القرية محاطا بشعارات على الحائط:

  • “يا رب أغنيها بالحلال.”
  • “الحق أحق أن يتبع.”

تناقض واضح بين ما يؤمن به أهل القرية و ما يتبعه العمدة، نبؤة و تحذير يطاردان كل من يتجاهل شريعة الله.

12

The mayor decreases in size in comparison with the vast nature that surrounds him, a reminder to a religious viewer that no matter how powerful a human being may get, he will always stand small in comparison with the power of the creator of nature.

يتضاءل حجم العمدة بالمقارنة مع الطبيعة المحيطة به، كتنويه للمشاهد المؤمن بوجود الله، أنه أيا كانت مدى قوة إنسان، سيظل ذلك الإنسان ضعيفا بالمقارنة مع قوة خالق الكون.

13

With the diminishing of the mayor’s authority, Fatma’s increase, you find her here the closest one to the viewer, and the bigger one in mass, Hasan’s eyes are on her, waiting for her command, and she later will order him to slaughter the sheep in a demonstration of her abilities, while Hafeza is further back, all she can do is watch helplessly.

مع تضاؤل سلطة العمدة، تزيد سلطة فاطمة، نراها في الصورة الأقرب إلى المتلقي، و الأكبر في الكتلة، عيون حسان موجهه إليها في إنتظار أوامرها، ممسكا بخروف ستأمره فاطمة بذبحه مما يعكس سلطتها على الغفر و الثروة، بينما حفيظة في عمق الصورة لا تملك سوى مشاهدة ما يحدث عاجزة عن التصرف بدون سلطة زوجها.

Advertisements

4 thoughts on “The Second Wife الزوجة الثانية

  1. In the second picture, youcan also see Hassan (the police) and the accountant sides with the corrupted mayor against the Aloan (the just)

    Liked by 1 person

  2. Worth watching! Thanks for sharing your thoughts.

    Like

  3. الفيلم أيضا يوضح كيف أن السلطة الدينية تتضامن وتنافق السلطة المدنية السياسية بهدف السيطرة على المواطن البسيط

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s